Deeltijdstudent Pabo Juf Daniella Les activiteiten

Lesvoorbereidingsformulier

Elke keer dat ik stage heb moet ik een les voorbereiden, zodat je went aan het voor de klas staan. Hiervoor voor ik een lesvoorbereidingsformulier in, waar ik van A t/m Z benoem wat ik ga doen. Ik heb al een paar lessen zelf gegeven en wilde jou meenemen in het proces ervoor, wat er bij komt kijken en hoe ik dat aanpak.

Stagedag

Wekelijks loop ik op de dinsdag stage, eenmaal in het blok is dat ook op woensdag. Dan is het stageweek en heb ik geen school alleen twee dagen stage. Al een aantal keer heb ik dus een lesvoorbereidingsformulier moeten ingevullen. Door de corona mag je ook met verkoudheid niet naar je stageschool toe, ook dan moet je deze dagen op een ander moment inhalen. Hierdoor heb ik al afwisselend een paar keer stage gelopen op andere dagen dan de dinsdag of woensdag.

Het theoretisch gedeelte

Op de eerste pagina vul je je eigen gegevens in, die van je kerndocent, schoolopleider en natuurlijk van je stageplek. Erna volgt een theoretisch gedeelte van het lesvoorbereidingsformulier. Je moet namelijk verantwoorden waarom je voor deze activiteit hebt gekozen. Dit doe je aan de hand van de competenties die jij wil behalen, maar ook door te beschrijven wat deze activiteit toevoegt aan jou klas.

Doelen van de les

In het theoretische gedeelte horen ook de doelen van de les thuis. De doelen van de kinderen, maar ook die van jou als leerkracht. Je beschrijft voor zowel jezelf als voor de kinderen wat hun beginsituatie is wat betreft dit onderwerp. Het theoretische gedeelte wordt afgesloten met de doelen voor de leerlingen en de leerkracht. De doelen moeten meetbaar zijn en direct na de les te testen zijn.

De lesactiviteit

Uiteraard volgt na het theoretische gedeelte ook de beschrijving van de activiteit zelf, deze moet echt vanaf begin tot eind beschreven zijn. Ik gebruik op school het drie fase model, dat is inleiding, kern en slot. Dit bied tijdens de les zelf ook houvast, omdat je er op terug kan vallen als je het even niet meer weet. Je beschrijft wat je gaat in de lesfases, welke materialen je nodig hebt, hoe lang de activiteit duurt, maar ook wat je ervoor moet organiseren en een klein theoretisch gedeelte. Dit doe je bij zowel de inleiding, kern als het slot.

Reflectie

Na de les evalueer ik met mijn mentor, zodat ik weet wat ik goed doe, maar ook wat ik beter kan doen. Je evalueert per onderdeel van de lesactiviteit, maar ook over het algemeen hoe tevreden je bent met het eindresultaat. Tot slot kan je gelijk nadenken en opschrijven als je een volgende les al weet die je op basis van deze activiteit kan geven. Het lesvoorbereidingsformulier wordt gebruikt onder stagiaires. Als je eenmaal bent afgestudeerd en leerkracht bent gebruik je denk ik alleen het gedeelte van de lesactiviteit zelf.

Moet of moest jij tijdens je stage veel voorbereiden?

Foto door Element5 Digital op Unsplash

Volg Daantjeslife op social media via Instagram, FacebookPinterestTwitter of Bloglovin’ en blijf altijd up to date.

Veel liefs,
Daantje ☆

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *