Academy Business talk

Hoe hou je je boekhouding bij als zzp’er

Als zelfstandige ondernemer is het nog belangrijker om een boekhouding bij te houden dan als particulier. Maar hoe hou je een boekhouding bij? Hieronder ga ik er wat dieper op in. Mocht je meer verdieping wil over een specifiek onderwerp laat het mij dan weten door contact met mij op te nemen.

Overzicht

Een goed overzicht van je inkomen is het eerste waar je aan denkt met boekhouden, maar boekhouding is veel meer dan dat. Als zzp’er moet je elk kwartaal btw aangifte doen, tenzij je onder de KOR regeling valt en jaarlijks doe je je inkomstenbelasting. Ik ga er nu even vanuit dat je net zoals ik elk kwartaal je btw aangifte moet doen en op basis daarvan je boekhouding bij houdt. Het eerste wat je moet doen als je je hebt ingeschreven als zzp’er is je privé en zakelijke dingen gescheiden houden, zelf heb ik dat gedaan door een zakelijke rekening te openen. Alle zakelijke inkomsten, net zoals alle zakelijke uitgaves lopen via mijn zakelijke rekening zo heb ik een duidelijk verschil en een goed overzicht. Hou niet alleen je zakelijke uitgaves en inkomsten bij, maar ook je overige bijverdiensten die heb je nodig bij je aangifte inkomstenbelasting.

Facturen, rekeningen en bonnetjes

Alles wat je uitgeeft op zakelijk gebied bewaar je, van de facturen, maandelijkse rekeningen en zelfs de bonnetjes. Dit heb je allemaal nodig voor je boekhouding. Begin 2021 ben ik begonnen als zzp’er en heb dan ook het eerste kwartaal alles zelf gedaan, grotendeels vanwege dat ik nog amper inkomsten draai als zzp’er. Vanaf kwartaal twee gaat dat veranderen en zal ik strenger moeten gaan boekhouden en echt alles gaan bij moeten houden. Ik twijfel om misschien online te gaan boekhouden, iets wat erg upcoming is, maar moet nog het een en ander uitzoeken erover. Tot die tijd zal ik ervoor zorgen dat ik in iedergeval zelf goed alles bijhoudt.

Btw-aangifte

Elk kwartaal moet je als ondernemer btw-aangifte doen, doe je dit niet dan ontvang je een boete, ook als je geen inkomsten hebt moet je btw-aangifte doen. De btw-aangifte doe je aan het einde van elk kwartaal. Eenmaal per jaar doe je ook aangifte over je inkomstenbelasting, hiervan is de deadline 1 mei van het jaar opvolgend. Een jaar bestaat uit vier kwartalen, en elk kwartaal heeft een datum die geldt als deadline wanneer er btw-aangifte moet zijn worden gedaan:

  • 1e kwartaal: 1 januari tot 1 april ➜ deadline 30 april
  • 2e kwartaal: 1 april tot 1 juli ➜ deadline 31 juli
  • 3e kwartaal: 1 juli tot 1 oktober ➜ deadline 31 oktober
  • 4e kwartaal: 1 oktober tot 1 januari ➜ deadline 31 januari

Bewaartermijn administratie

Zorg ervoor dat je boekhouding ten alle tijde up to date is en bewaar alles minimaal voor zeven jaar, dit is de fiscale bewaarplicht die is wettelijk vastgelegd. Niet alleen kan de belastingdienst je boekhouding opvragen bij twijfel, maar ook voor jezelf is het overzichtelijk als je alles per jaartal bewaard. Op deze manier kan je makkelijk iets terugvinden wanneer nodig. Vaak kan je als zzp’er bepaalde kosten aftrekken een goed overzicht van je boekhouding is hiervan van belang. Welke kosten aftrekbaar zijn kan je inzien bij de Belastingdienst.

Hoe hou jij je boekhouding bij als zzp’er?

Volg Daantjeslife op social media via InstagramFacebookPinterestTwitter of Bloglovin’ en blijf altijd up to date.

Veel liefs,
Daantje ☆

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *