Advies Lifestyle

Stress verminderen

De grote vraag rondom stress is “Hoe verminder je stress?”. Stress is het slechtste voor je gezondheid wat er bestaat, het is dan ook erg belangrijk dat als je dat ervaart om je stress te verminderen. Maar ja hoe doe je dat dan, want waar stress is, daar is vaak ook chaos. Ik kan jullie alleen vertellen wat mijn eigen ervaringen zijn en wat mij helpt als ik enorm gestresst bent. Als je last hebt van andere gezondheidskwalen raad ik je aan je huisarts te raadplegen, zodat die je verder kan helpen. Schroom ook niet om hulp te vragen, daar zijn ze immers voor.

Wat is stress?

Stress kan ook worden omschreven als druk of als spanning. Een bepaalde dosis stress is gezond, hierdoor functioneer je beter, dat heet gezonde stress. Het is logisch dat je bij een spannende gebeurtenis last hebt van stress, oftewel gezonde spanning. Na deze gebeurtenis hoort dat gevoel af te nemen.

Wat gebeurd er in je lijf

Als je veel stress hebt kan je zelf gaan hyperventileren, maar er zijn ook andere lichamelijke gevolgen die je ervaart als je stress hebt. Alle gevolgen zorgen ervoor dat je lichaam klaar is voor actie.

Langdurige stress

Als je over een langere periode stress ervaart dan spreken wij van langdurige stress. Korte momenten van stress kan je lichaam zich sneller overheen zetten dan de langere momenten. Je kan je voorstellen dat hoe langer de stress aanhoud hoe slechter het voor je gezondheid is. Daarom wordt er bij langdurige stress ook wel gesproken over ongezonde stress. Leer de signalen van langdurige stress te herkennen en negeer ze niet, beter voorkomen dan genezen.

Effect van ongezonde stress

Ongezonde stress kan voor allerlei nare klachten zorgen van slaapproblemen tot aan chaotisch gedrag. Deze stressklachten uitten zich vaak in vier diverse manieren

  • Lichamelijke signalen
  • Psychische signalen
  • Gedachtesignalen
  • Gedragssignalen

Hoe ervaar ik het zelf

Persoonlijk heb ik al jaren last van stress, bij mij is dat zelfs chronische stress geworden door mijn PTSS (PostTraumatische StressStoornis). Ik ben hier ook al langere tijd voor onder behandeling, maar zelf zijn er ook dingen die ik kan doen. Allereerst zal ik je wat meer vertellen hoe ik stress ervaar. Ik voel mij altijd opgejaagd, mijn lichaam staat constant klaar voor actie. Buiten mijn chronische stress heb ik ook nog momenten die langere periodes voor extra stress kunnen zorgen. Precies die momenten wil ik voor zijn of in iedergeval proberen door te lopen met minder stress. Ik wil met jullie wat tips delen wat ik hier tegen doe.

Selfcare

Het allerbelangrijkste om je stress te gaan verminderen is goed voor jezelf zorgen. Luister goed naar je lichaam, want die geeft aan wat die nodig heeft, jij moet alleen luisteren. Zorg voor een goed ritme en regelmaat in je leven. Ga vaste tijden naar bed, sta vaste tijden op, maar vooral wees voor jezelf net zo lief als je tegen de rest bent. Vaak vergeten we onszelf in alle hectiek van ons leven en komen wij ons zelf pas weer tegen wanneer het ons te veel wordt. Door lief voor jezelf te zijn en de drie R’s (rust, regelmaat en reinheid) toe te voegen in je leven. Zorg voor de juiste balans. Wees ook niet te streng voor jezelf als het even minder gaat, maar laat die gevoelens toe. Door alles te voelen en niet jezelf te straffen kom je ook tot rust. Het leven loopt nou eenmaal soms even anders dan gepland.

Planning

Om regelmaat in mijn leven te creëren probeer ik door de weeks op vaste tijden naar bed te gaan en vaste tijden op te staan. Ook maak ik elke week een planning voor de week die eraan komt. Hierin verwerk ik eerst alle vastgelegde afspraken, zoals stage, school, werk en overige belangrijke afspraken. Als ik een duidelijke planning van de hele week heb pak ik mijn to do lijstje erbij en plan elke dag iets ervan in. Voor sommige dingen heb ik langere de tijd nodig en dan gebruik ik ook meerdere dagen. Ik probeer zo realistisch mogelijk te plannen, zodat als er zich iets onvoorspelbaars voordoet niet alles gelijk in de soep loopt. Tevens probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden dat ik elke dag tijd overhoud voor mijzelf.

Ontspanning

Dan nu naar de volgende R van rust. Tijd voor jezelf om te ontspannen is echt het belangrijkste als je bezig bent met je stress verminderen. Ik geef eerlijk toe dat lukt mij nog niet dagelijks maar elke dag dat het wel lukt is voelt voor mij als een overwinning. Ontspannen is voor iedereen anders, de een houdt van mediteren, terwijl de ander meer van creatieve dingen houdt. Zoals bijvoorbeeld kleuren in een volwassen kleurboek, tekenen of iets anders creatiefs. Het kan ook zijn dat je van lezen houdt en je helemaal kan terug trekken in een goed boek. Hoe dan ook het is het belangrijkste dat je minimaal een half uur een moment volledig gefocust bent op jezelf en compleet tot rust kan komen. Zelf kan ik het best ontspannen met een goed boek of het lekker van mij af kan schrijven.

Voeding en beweging

Het kan maar niet al te vaak gezegd worden, maar je bent wat je eet en drinkt. Ben jij iemand die veel koffie drinkt? Dan is het ook niet heel gek als je gevoelens van stress ervaart. Niet alleen qua cafeïne, maar ook qua voeding is het goed om op te letten dat je per dag niet te veel suikers binnenkrijgt. Van suikers krijg je een tijdelijke kick, maar dit resulteert ook in het vergroten van je stresshormonen. Iets wat mij enorm helpt is sporten, ik doe aan fitness en zwemmen. Fitness hou ik vooral van om in de ochtend te doen, dit geeft mij een energie boost die de rest van de dag kan aanhouden. Terwijl ik zwemmen juist liever in de avond doe, ondanks dat het toch echt een sport is kan ik hier enorm van tot rust komen. Na het zwemmen slaap ik dan ook altijd beter dan de avonden dat ik niet zwem. Sommige mensen sporten in de avond, dat is voor iedereen anders. Persoonlijk kan ik niet slapen als ik in de avond gesport heb, maar ik ken zat mensen die het heerlijk vinden.

Loslaten

Zoals ik al eerder benoemde loopt het leven niet altijd zoals wij het voor ogen hadden. Je kan je hier druk om gaan maken, maar daar krijg je alleen maar meer stress van en je wil juist je stress verminderen. Leer de dingen loslaten die niet zo gaan als gepland. Lekker boeie als je na een drukke dag geen puf meer hebt voor het huishouden, morgen weer een dag. Zorg dan wel dat je een goede gezonde maaltijd kookt en tijd neemt voor ontspanning. Op deze manier heeft je lichaam tijd om te herstellen van alle hectiek en kan je het huishouden op een ander moment doen wanneer je er wel energie voor hebt. Heb je je cijfer terug van school, maar was het niet wat je gehoopt had? Lekkere boeie, volgende keer beter. Blijf er niet te lang in hangen. Tuurlijk mag je voor jezelf reflecteren of het lag aan te weinig studie uren of omdat het gewoon een enorm moeilijke toets was. Maar laat het erna ook los en zorg dat je het de volgende keer anders aanpakt. Zo kan je deze techniek eigenlijk wel voor alles in je leven, wat net even anders gaat dan je wilde, inzetten. In het begin zal het nog een beetje onwennig aanvoelen maar zodra je het onder de knie hebt zal je versteld zijn van de rust die het brengt.

Wat doe jij om je stress te verminderen of ervaar je juist helemaal geen stress en hoe doe je dat dan?

Foto door Luis Villasmil op Unsplash

Volg Daantjeslife op social media via Instagram, FacebookPinterestTwitter of Bloglovin’ en blijf altijd up to date.

Veel liefs,
Daantje ☆

1 Comment

  1. […] zoals dat je normale stress kan verminderen geldt dat ook voor examenstress. Examenstress is zoals het woord al zegt gerelateerd puur aan je […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.