Academy Advies Business talk

Inschrijven bij de Kvk

Al heel lang twijfelde ik om mij te gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Telkens vond ik het toch niet het juiste moment en deed het dan toch maar niet. Afgelopen anderhalf jaar blog ik met veel plezier en heb nu ook wel wat opdrachten als tekstschrijver. Hiervoor was ik altijd ook al bezig met fotografie en zo af en toe een klus is leuk als hobby. Nu heb ik besloten om al mijn krachten te bundelen onder een naam. Als content creator en daarom mij te gaan inschrijven bij de KvK.

Sinds 4 januari 2021 staat mijn bedrijf Daniella Fotiadis ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) onder KvK nr.: 81436696. Ik heb gekozen voor mijn eigen naam zodat mensen mij makkelijker kunnen vinden. De komende tijd ben ik bezig met een tweede website. Hier zullen puur alleen mijn diensten en portfolio te vinden zijn. Mijn blogs blijf ik plaatsen via Daantjeslife. Speciaal voor jou heb ik wat vragen verzamelt. Die ik zelf ook had voordat ik mijzelf ging inschrijven bij de KvK. Mocht je nog overige vragen hebben mag je altijd contact met mij opnemen via hier.

Hoe schrijf je je in bij de KvK?

Je kan je heel makkelijk via de website met je DigiD aanmelden om je te gaan inschrijven bij de KvK. Als je bent ingelogd met je Digid krijg je een vragenlijst. Aan het einde kan je een afspraak maken op het dichtstbijzijnde kantoor. Doorloop de vragen op je gemak en vul alles in, ook als je ergens over twijfelt. Noteer wel of onthou waar je over twijfelde dan kan je dit tijdens de afspraak bespreken. Als je alle vragen hebt beantwoord kan je kijken naar welk kantoor voor jou het dichtstbijzijnde is. Dan kan je een afspraak maken op een geschikte datum en tijd voor jou.

Wat moet je meenemen naar je afspraak?

Als je je bedrijf gaat inschrijven bij de KvK moet je wat spullen meenemen naar je afspraak. Het belangrijkste wat je moet meenemen is je pinpas en ID bewijs. Die heb je nodig om je bedrijf in te schrijven en je betaling te voldoen. Tijdens deze afspraak heb je ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Het is daarom aan te raden om van te voren je vragen die je hebt op te schrijven. Op deze manier vergeet je niks en zit je niet achteraf met vragen die al beantwoord hadden kunnen zijn. Het gesprek duurt tussen de 15 met 30 minuten.

Samen met de medewerker worden jouw gegevens doorgenomen en de diensten die je als bedrijf gaat aanbieden. Waar nodig is kan het nog worden aangepast. Als alle stappen doorlopen zijn wordt er nog een laatste check gedaan of alles klopt. Tot slot kan je tekenen en ben je eigenaar van een bedrijf! Sinds 2021 betaal je bij je inschrijving bij de KvK nu €51,30. Dit bedrag kan je betalen met creditcard, mobiel of pinpas. Tevens kan je voor een meerprijs van €15,40 een uittreksel krijgen van het Handelregister. Die is ook online later aan te vragen en ook nog een stuk goedkoper. Na de betaling krijg je je bewijs van inschrijving en wat folder met diverse informatie mee.

Wel of niet een zakelijke rekening?

Het is niet noodzakelijk als zzp’er een zakelijke rekening te hebben, maar persoonlijk raad ik het wel aan. Zelf heb ik wel een zakelijke rekening genomen. Dit omdat zo mijn privé en zakelijke bankzaken makkelijk uit elkaar zijn te houden. Je moet als zzp’er namelijk je zakelijke boekhouding bijhouden, dus al je inkomsten en uitgaves. Dit is makkelijker als dat allemaal via een andere rekening gaat dan je privé zaken. Er zijn veel banken die zakelijke rekeningen aanbieden, ieder met zijn eigen voorwaarden en tarieven. Binnenkort zal ik jullie wat tips geven bij het uitkiezen van een zakelijke rekening. En op welke mijn keuze is gevallen.

Wel of niet deelnemen aan de Kleine Ondernemings Regeling (KOR)?

De KOR is er speciaal voor startende ondernemers die nog een omzet hebben van 0 tot aan 20.000 euro. Kort samengevat is de KOR een vrijstelling van je BTW. Je betaald geen BTW, maar je kan ook aan je klanten geen BTW rekenen. En ook geen BTW terugvragen van zakelijke aankopen. Als zzp’er ben je verplicht elk kwartaal BTW aangifte te doen, als je onder de KOR valt hoeft dat niet. Dan moet je alleen eenmaal per jaar aangifte doen over je inkomstenbelasting. Als je eenmaal aangemeld bent bij de KOR ben je aangemeld voor 3 jaar. Je wordt automatisch afgemeld als je meer dan 20.000 omzet per jaar maakt. Wat de KOR verder precies inhoudt kan je lezen op pagina van de Belastingdienst of bel met de belastingtelefoon.

Overige tips

Zorg dat je vanaf de eerste dag dat je je gaat inschrijven bij de KvK ook gelijk een boekhouding bijhoudt. Het makkelijkste is een excel bestandje voor elke maand een tapblad of hou een zakelijk kasboek bij. Daar hou je al je inkomsten en uitgaves bij. Tevens is het handig om je uren bij te houden die jij besteed aan je bedrijf. Dit kan ook in een excel bestand of via een app die uren bijhoudt. Tot slot een extra tip, open een spaarrekening onder de naam BTW (mocht je niet deelnemen aan de KOR). Zet gelijk al je BTW die je ontvangt vanuit je inkomsten apart. Zo heb je dat gelijk al apart staan voor als je aangifte gaat doen.

Foto door Austin Chan op Unsplash

*Dit artikel bevat affiliate links

Volg Daantjeslife op social media via Instagram, FacebookPinterestTwitter of Bloglovin’ en blijf altijd up to date.

Veel liefs,
Daantje ☆

Gerelateerde artikelen..

2 Comments

  1. Wat een fijn overzicht dit! Ik zit zelf ook nog in twijfel, en dit zijn precies wat vragen die ik ook had, super tof dat je ze zo beantwoord!

    1. Wat goed om te horen dat je er echt wat aan hebt! Heel veel succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *