Dagboek van een deeltijdstudent Juf Daniella

Zelf lesgeven

Zelf lesgeven, ja hoe gaat dat eigenlijk? Al een aantal weken studeer ik deeltijd aan de PABO in Amsterdam, ik heb er ook al een aantal stagedagen opzitten. Maar heb er ook door de coronamaatregels al twee moeten missen, want ja stage in coronatijd gaat net even anders dan voorheen.

Deeltijd stageweek

Afgelopen week was mijn stageweek, voor een deeltijd student is dat geen hele week, maar alleen de dagen dat je al stage had en je schooldag, dus maar twee dagen. Elk blok heb je een stageweek van twee dagen en verder heb je wekelijks een dag stage. Behalve in de schoolvakanties en de twee weken dat er toetsen zijn loop je geen stage.

Lesvoorbereiding

Uiteraard moet je je les ook voorbereiden als je een les gaat geven. Dit is niet alleen tijdens je stage, maar ook als je daadwerkelijk als leerkracht voor de klas staat. Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze altijd. Vanuit mijn stage moet ik elke week dat ik stageloop een activiteit hebben, deze bereid ik voor aan de hand van de drie fases: Inleiding, kern en slot. Dit bied houvast en zo kan je goed terug reflecteren of je lesdoel gelukt is.

De eerste keer lesgeven

Tijdens mijn eerste stageweek had ik al met mijn stamgroep een kennismakingsactiviteit gedaan. Dit was meer een spel dan echt lesgeven en de leerlingen iets leren. Toen de dag naderde van mijn eerste echte les, was ik enorm zenuwachtig. Ik vond het zo spannend niet alleen omdat ik de les alleen zou doen, maar ook omdat mijn schoolopleider zou komen kijken. Dit is iets gewijzigd door de corona maatregels. Hij mocht helaas niet meer langskomen, maar daarom werd mijn les gefilmd, zodat hij mij toch nog kon beoordelen.

Mijn eerste les was een taalles, hier keek alleen mijn mentor mee. Mijn doel was hier om de letters A t/m G met de leerlingen door te nemen. En in het kader van dierendag de letters te koppelen aan diverse dieren. Ik had ook een gedeelte van de les met wat meer interactie, zodat de leerlingen mee blijven doen.

Mijn tweede les was een seizoensgebonden les, die ik gaf door middel van een voorlees activiteit. Het doel van de les was dat de leerlingen het verschil tussen zomer en winter leerde. Het eerste gedeelte van de les las ik een onderwerp gerelateerd verhaal voor. Tijdens het tweede deel mochten de leerlingen echt zelf aan de slag. Deze les werd ook opgenomen, zodat mijn schoolopleider mij kon beoordelen.

Terugblik

Het was best even wennen om zelf ook het filmpje samen met mijn schoolopleider te zien, maar wel enorm leerzaam. Je ziet je zelf vanaf een afstand en hoe anderen je zien. Tijdens het lesgeven was het voor mijn gevoel enorm chaotisch en dacht ik echt op een geven moment “Nee ik kan dit niet”. Maar toen ik mijzelf zo terug zag en de feedback van mijn schoolopleider met hem besprak, zag ik mijzelf vanuit een hele andere ooghoek. Het zag er zo natuurlijk uit het lesgeven, dat ik nu echt met zekerheid kan zeggen dat ik mijn roeping heb gevonden. Ik voel mij zo erg op mijn plek dat ik het lastig vind om dat gevoel te beschrijven of over te brengen op andere. Stiekem kan ik dan ook niet wachten tot deze drie jaar voorbij zijn en ik zelf een hele eigen klas heb.

Wat zou je ervan vinden als ik wat lesactiviteiten deel die ik gemaakt heb?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *